V tomto rozsáhlém blogu plném informací, fotografií a videí bych se s vámi rád podělil o naši cestu k funkčnímu a točícímu se mlýnskému kolu - pomyslné koruně naší usedlosti z roku 1748.
V červnu léta 2021 jsme po dlouhých přípravách a hledání vhodného partnera konečně zahájili instalaci mlýnského kola - skutečného, velkého, a hlavně - původní konstrukce "postaru".
Klíčem je mluvit s lidmi - to se potvrdilo i zde. Jedna z návštěv kuželovského větrného mlýna přinesla zajímavou diskusi se správcem a průvodcem panem Urbanem (mimochodem skvělým tkalcem - nositelem původního řemesla). Zmínil se, že za pár týdnů přijede sekerník něco opravovat na konstrukci jejich mlýna a že nám zavolá, až tam bude. A tak se také stalo, zavolal a my jsme sekerníka - pana Kudrnu - na Kuželovském větráku přepadli a "ukecali" ho k návštěvě u nás.
Bylo to někdy v roce 2020. Pan Josef Kudrna, sekerník z Kunžaku, si prohlédl náš mlýn, naštudoval stavbu kola a prohlédl si původní dokumenty, které jsme naštěstí vyhrabali v archivu. Slíbil, že se do konce roku zastaví, vše pečlivě změří a zahájí výrobu. Své slovo dodržel na 100 % a 30. 12. 2020 s kolegou přijeli a vyměřili vše potřebné.
Dohodli jsme se, že kolo bude umístěno výše než původní, vyrobíme "kozu a konzolu" a průměr nového kola bude až 5 m (původní mělo průměr 4,4 m) a bude fungovat na tzv. boční vodu. Takto bude kolo viditelné a bude nádherným doplňkem a vizuální lahůdkou!
Oslovili jsme šikovného mladého kováře Viktora Smetku z Hroznové Lhoty, který začal pracovat na železné konzole. Ta pak byla začátkem června instalována na chemické kotvy na stěně "lednice" v přesně vyměřené poloze.
Další slib pana Kudrny, že kolo vyrobí a namontuje do 6 měsíců, byl dodržen do puntíku. Bylo to pro nás velmi vzrušující a nemohli jsme se dočkat, až uvidíme kolo nainstalované! S každou další fotkou, s každým dalším videem se to blížilo. Podívejte se na video natloukání žhavých železných obručí na osu a galerii fotografií z výrobního procesu v dílně pana Kudrny.
Někdy v červnu se mi ozval pan Kudrna s radostnou zprávou, že naše kolo je téměř hotové a potřebujeme ho dopravit z jižních Čech. Kolo bude v "demontáži" a tak potřebujeme náklaďák s 5m ložním prostorem.
Pro mě, jako pro laika v oboru dopravy, to byl pořádný oříšek. Ale naštěstí mi blesklo v hlavě jméno mého kamaráda Ivana z Vrbového, který se s kamionem pohybuje kdejakou částí České republiky - přesně nevím, kde, jak často a jakým autem. Proto jsem mu zavolal a zeptal se ho, zda neví, kde leží Kunžak a zda by mohl odtamtud přivézt mlýnské kolo. A co myslíte, že se stalo? Ivan nejenže věděl přesně, kde Kunžak leží, ale také do vedlejšího města každý týden něco vozí! To je prostě štěstíčko, že? A tak jsme si kolo mohli užít už následující čtvrtek, kdy Ivan dorazil na náš mlýn.
Než dorazil, očekávali jsme ho docela intenzivně, museli jsme to řádně oslavit, a tak jsme kolo vyložili až druhý den. A nebyla žádná sláva, to můžete posoudit sami 🤪:
Takže všechny díly kola jsou na mlýně, jen je třeba je sestavit a namontovat na připravené konzoly. Zní to nesmírně jednoduše, ale všechny nás čekala spousta tvrdé práce - teda pro mě hlavně organizační 🤪
Neuvěřitelná rozvaha a sebedůvěra pana Kudrny, způsobená jeho bohatými životními zkušenostmi a zejména desítkami mlýnských kol, která již instaloval, mě opravdu uklidnila. Chtěl jsem, aby montáž a instalace byla co nejjednodušší a vše bylo tip ťop připraveno pro řemeslníky.
O několik dní později přijel pan Kudrna se svým kolegou a pustili se do dokončení kola. Pak bylo třeba vymyslet, jak hotové kolo dostat do mlýnské jámy - lednice. Požádal jsem o pomoc kamarády z Javorníku a podařilo se nám do mlýna dostat silný manipulátor s šikovným strojníkem Járou.
Ale dost slov, podívejte se na rozsáhlou fotogalerii horňáckého fotografa Františka Gajovského: